Selasa, 24 Februari 2015

Kuih Ambon Kelate

Assalamualaikum,

Kali ni saya nak share resepi kuih ambon a.k.a apam kelate, resepi dari air tangan mak sedara saya sendiri. Sangat simple dan senang, 1st timer pun inshaallah boleh buat dengan baik. Tapi saya ari tu kali kedua baru menjadi, kesnya resepi tu saya olah semula (kes terlebih pandai..hahaha), last2 bantat kuih tu :-( Seminggu baru habis, makan sorang2 je. Zaim dan abahnya langsung tak jamah, tapi kira ok lah sebab tahan lama, tak berkulat walau pun tak simpan dalam peti ais.

Sekadar gambar hiasan - yang sendiri tak sempat snap

Inilah resepi ambon yang sangat mudah :-

Bahan-bahannya

  • 5 biji telur ayam (gred A @ B)
  • 1 3/4 cawan tepung gandum
  • 2 cawan gula 
  • Sedikit esen vanilla
  • Pewarna
Cara-caranya
  1. Panaskan pengukus
  2. Pukul telur bersama gula dan esen vanilla sehingga kembang
  3. Masukkan tepung gandum sedikit demi sedikit
  4. Bahagikan adunan kepada 2 atau 3 bahagian. Titiskan sedikit pewarna yang berbeza bagi setiap adunan (optional).
  5. Tuangkan adunan tadi ke dalam loyang secara berselang seli (boleh juga buat di dalam bekas acuan yang kecil).
  6. Kukus selama 30 ke 45 minit
  7. Sedia untuk dimakan. Yummy...
Bagi sesiapa yang takde hand mixer, boleh cuba kaedah saya - gunakan blender untuk pukul telur dan gula. Blend hingga kembang atau warna telur tadi agak putih kemudian tuang ke dalam bekas yang lebih besar, kemudian masukkan gandum sedikit demi sedikit.

Selamat mencuba.

8 ulasan: