Isnin, 9 Mac 2015

Donat Gebu Marvelesss

Semenjak dua menjak ni mood untuk buat kuih berkobar-kobar dalam diri. Kali ni teringin pula untuk cuba buat donut memandangkan Zaim suka makan donut. Jadi, pagi Sabtu lepas sempatlah saya men'donat' bersama Zaim , 1st try tapi alhamdulillah puas hati sangat-sangat sebab donut tu menjadi dan sangat gebu. Rangup diluar dan lembut di dalam..hehehe...Rupanya senang dan mudah je nak buat donut ni. Saya guna resepi yang diberi oleh sepupu. 

Bagi sesiapa yang baru-baru nak belajar buat donut, boleh la follow resepi dan steps di bawah :

Resepi Donat Gebu

Mauripan yang dah "hidup"-berbuih. 
Sedia untuk dicampur ke dalam adunan tepung, marjerin dan susu tadi.


Donut yang dah diterap guna gelas tapi macam tak berapa bulat pun...hehehe
Jangan guna gelas yang besar sebab adunan donut tadi akan mengembang


Sebelum goreng, buatkan lubang ditengah


Siap goreng dan tabur gula, Zaim dah tak sabar nak makan.
Terpaksa guna garfu sebab masih panas.
Donut ni memang sedap dimakan panas sebab terasa kerangupannya tapi lembut di dalam.


Humaira terpaksa duduk dalam stroller sementara tunggu umi siap men'donut'. Sempat la round dapur 3 4 kali sebab kena tolak ngan Zaim...hehehe...

Memandangkan En Abah kerja pada hari tersebut, so saya goreng separuh masak baki donut yang ada untuk dijadikan frozen donut. Petangnya saya goreng semula dan taburkan gula untuk hidangan petang En Abah. Memang dapat pujian kali ni..hehehe...Next time nak cuba lagi tapi saya nak buat ala-ala donut Big Apple or Dunkin' Donuts, nak curah coklat dan nuts kat atas..nyum..nyum...bestnye...

Selamat mencuba untuk sesiapa yang baru nak belajar men'donut'...Good luck!

1 ulasan:

  1. mcm senanglah pulak ye.. saya ni selalu fail buat donat.. boleh tiru resepi ni nanti. hari tu ada tanya saya pasal dropship shaklee kan, kalau sudi wasap saya di 012-9645614. nti kita sembang panjang2 :)

    BalasPadam