Selasa, 22 Mac 2016

Puding Biskut Cream Crackers

Assalamualaikum...

Hari ni takde nak update pasal batik songket Sarawak sebab stok corak-corak baru belum masuk lagi. Tinggal 2-3 order dari customer yang belum dipos sebabnya customer minta simpankan dulu baru buat payment. Small matter je tu, boleh je tolong simpankan sebelum orang lain grab, cuma kalau dah simpankan tu harapnya jadi lah ambil. Pernah terjadi, customer minta simpan dan janji nak bayar pada sekian-sekian hari bulan tapi sampai ke sudah tak bayar. Akhirnya kain tu jadi milik sendiri...huahuahua...tambah lagi koleksi baju dalam almariku.

Ok, stop dulu pasal kain. Kali ni nak story pasal tajuk di atas nun...Puding Biskut Cream Crackers. Siapa pun yang reka resepi ni kiranya kreatif di dapur. Tak sangka biskut cream crackers yang biasanya saya makan cicah dengan air kopi O / milo / teh O (febret tau) ni boleh diolah menjadi puding. Dah la sedap, mudah sangat caranya, orang Pahang cakap 'sedeyy' je. Memang Terbaek!

Bahan-bahannya:
10-15 keping biskut cream crackers (apa-apa brand pun takpe)
Setengah tin susu pekat manis
2 biji telur
Sedikit esen vanila (untuk hilangkan hanyir telur)
Sedikit milo (saya guna Tamar Cocoa)

Cara-caranya :

Rendam biskut di dalam air panas (kasi lembik)
1)Rendam biskut dalam air panas supaya lembik tapi jangan terlampau lembik
2) Masukkan biskut yang dah direndam dan lembik tadi ke dalam blender
3) Masukkan susu pekat, telur dan esen vanilla
4) Blend bahan-bahan tersebut sehingga sebati

Kukus selapis-selapis berselang seli warna
5) Bahagikan bahan yang telah dikisar kepada dua bahagian. Satu bahagian dicampur dengan milo dan kacau rata manakala sebahagian lagi dikekalkan seperti adunan asal.
6) Tuang setiap adunan selapis-selapis dan berselang seli di dalam loyang dan kukus selama 5-10 minit untuk setiap lapisan. (tuang lapisan pertama dan kukus, kemudian tuang pula lapisan kedua dan kukus lagi, ulang langkah ini sehingga habis kesemua bancuhan tadi)


7) Apabila semua adunan telah dituang, kukus puding tersebut selama 10-15minit dan siap untuk dihidangkan.

Ada lapisan yang menggelembung sebab terlebih kukus (lama sangat kukus)
8) Biarkan puding sejuk baru dipotong menggunakan pisau plastik supaya tidak melekat.

Saya sempat buat puding ni dua kali, 1st time buat sekejap je habis makan 4 beranak. 2nd time buat untuk bawa ke rumah jiran masa buat makan-makan, yang tu tak sempat rasa pun. Nak buat untuk kali ke-3 tak tau la bila akan berlaku, tengok pada mood dan tahap kerajinan. apa-apa pun puding ni memang sedap, lemak berkrim dan yang bestnya cara penyediaan yang sangat mudah dan cepat.

Seronoknya bila buat manisan macam ni, bila asben balik keje semuanya dan terhidang di meja. Puas hati walaupun tak pernah dapat pujian pun...huhuhu...part ni syahdu sungguh. Tapi takpe, anak terunaku sentiasa pandai mengambil hati uminya, apa je umi masak mesti dia puji sedap. Kadang-kadang rasa macam sindiran je sebenarnya..hahaha...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan